“Ihmisen luova mieli on lähtökohdiltaan positiivinen. Mutta vain ajattelusi, ei tunteesi, vie elämääsi haluaamaasi suuntaan, edistymiseesi.”

Ajatella Ry:n esittäytyminen

Lempääläläinen voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka toimintakenttä on koko Suomi.

Yhdistys on perustettu 2012 ja toiminta alkoi seuraavana vuonna.

Toiminnan tarkoitus:

Yhdistyksen tarkoituksena on saada aikaan kehittävää keskustelua ja ajattelua ihmiselämästä ja sen merkityksestä. Haluamme tavoittaa ajattelevia ja/tai siitä kiinnostuneita ihmisiä.

• Ajattele elämäsi hyväksi tietoisena, että olemme osa maailmankaikkeudessa syntyvää elämää.

• Kun ymmärtää elämää ja valintojaan, voi tuottaa hyvää itselle ja muille.

• Kokonaisvaltainen edistyminen

• Mielellinen ihminen on ajatteleva olento. – Ajattelemme elämänfilosofisella tasolla.

Yhdistys järjestää luento-, alustus- ja keskustelutilaisuuksia sekä pyrkii synnyttämään itsellisiä opintopiirejä.

Perusteita toiminnalle

• Väärää ajattelua ei ole olemassa. – On vain ajattelua.

• Ihminen on arvokas. - Ajattelun laatu tai määrä ei määrittele ihmisen arvoa.

• Tapaamiset ovat avoimia kaikille.

• Toimintamme tukemiseksi tarjoamme kannatusjäsenyyttä.

Toiminnan muodot:

• Ajatella-tapaamiset

• Digitaalinen esilläolo

• Ajattelullisen materiaalin tuottaminen

• Alustuksien pitäminen

• Ajattelun esilläpito

Toiminta

Tällä hetkellä yhdistyksen vetämänä toimii (joka toinen keskiviikko) Lempäälässä tapaamisilta, jossa esim. aihe alustetaan ja keskustelulla jatketaan n. kahden tunnin tapaamisen ajan.

Miten voit olla mukana?

Mukanaolo ei vaadi yhdistyksen jäsenyyttä. Lempäälän tapaamisissa käy ihmisiä tällä hetkellä Lempäälästä, Valkeakoskelta ja etäyhteydessä, (Zoom), on myös henkilöitä muualta mm. Raumalta ja Turusta sekä Tukholmasta ja USAsta.

Voit myös kutsua yhdistyksen esiintymään asuinpaikkakunnallesi, johon voidaan synnyttää oma jatkuva tai kertaluonteinen tapaamisilta. Pyrimme myös tukemaan muualla kuin Lempäälässä mahdollisesti tapahtuvaa toimintaa. Voit tulla mukaan myös etäyhteyden kautta esim. Lempäälän ryhmän tapaamisiin.

Tapaamisen ilmapiiri ja luonne

Illat ovat rentoja ja ajatuksellisia siten, että tavoittelemme uusia näkökulmia ajatteluun sekä pyrimme vapautumaan sen rajoitteista. Ihmisillä on paljon potentiaalia ajattelun suhteen.

Illan aiheet eivät liity politiikkaan, yhteiskuntaan eikä niiden lieveilmiöihin vaan pelkästään itse ajatteluun, joten mielipiteet eivät ole tärkeitä.

”Ajattelun harjoittaminen ei vaadi yliopisto-opintoja.”

Miten ajattelua voi kehittää?

Mitä ajattelu on?

Me pyrimme ajatteluun, jolla ei ole rajoja. Sitä ei rajaa asenteet, ennakkokäsitykset eikä yhteisöjen säännöt ja arvot.

Tärkeää on tiedostaa ajattelun esteet ja purkaa niitä.

Ulkopuolisesta ja omasta rajoituksenhalusta vapaa ajattelu mahdollistaa luovan ajattelun. Tämä mahdollistaa myös todelliset omat valinnat.

Arkiajattelun vapauttaminen

Ihminen vapautuu ajattelun rajoituksista ja riippuvuuksista tunnistamalla mielipiteitään, asenteitaan ja käsityksiään, jotka rajoittavat ja jopa estävät ajattelua.

Vapaasti ajatteleva henkilö voi saavuttaa tietoisuuden laajentumisen avulla arkipäivän mielenhallintaa, joka kiireen sijasta tuottaa ajattelijalle rauhaa ja tyyneyttä tahtonsa sekä ihanteittensa toteuttamiseen. Olet oma itsesi ja saat palvella läheisiäsi luopumatta omasta tahdostasi.

Tällä kaikella vapautamme energiaa elämiseen.